torsdag 30 juli 2009

Gdmrgn mn vnnr!

Millemannen och jag väääschta tokchillar i soffan uppe i allrummet.
Han käkade halv tolv. Sen var han vaken mellan två o tre o sen gick han upp cirka halv kvart i fem.
Och jag har i princip sen jag gick i sängs o somnade kvart i midnatt zzzovit med undantag vid 2 då jag mumlade till hustrun att hon skulle säga till efter matning så skulle jag ta honom.
Det gjorde hon inte.
Prisa Gud och min kära fru!
Nästan 5 tim sömn på raken!
Jag är hyperpigg.
Nu får milatsko dvs hustrun sova hur länge hon vill eller hur länge miminko tillåter.
Nu fick ni två tjeckiska ord av mig.
Milatsko = Älskling
Miminko = Bebis

Det finns en skojig sak med tjeckiska. Vissa ord görs gulligare och blir mer barnanpassat. Jag minns inte om miminko är en gullifiering eller ej.

Prag är en oerhört romantisk stad med världens godaste öl.
Köp ingen onödigt dyr parlör om ni ska dit.
Här kommer en fullständig lista på vilka ord du behöver kunna.
Printa ut och spara i plånboken.
Varsågoda så mycket!

Milatsko
Miminko
Zlato - guld, dvs älskling
Miluju te - Jag älskar dig
Lolinka - snippa (gullifiering)
Lolanek - snopp (gullifiering)
Prt -Prutt
Ano - Ja
Ne - Nej
Pivo - öl
Jedna pivo decuju (Jag vet att det är felstavat, svärmor! Tjata nu inte om det på lördag. Släpp det!) - En öl, tack
Krk - Hals
Parek - korv

Trevlig resa!

Kan ni gissa det första tjeckiska ordet jag lärde mig i det nyförälskade skenet i kärlekens ljuva början?

Parek, förstås. Dvs korv.
Korv är viktigt för en tjeckiska. Då menar jag inte en lolanek-parek....

Shit vad jag gled in på sånt, då...
ja, ja.

Puss på er!
Miminko hälsar.
NOT!
Han sover och snarkar som en liten kulting i min famn.

Se så romantiskt det blir i Prag!
Kolla in grisnäsan vid kyssen

- Vill du följa med till mitt hotell så kan jag visa min lolanek?
- Hellre sätter jag en parek i krk!
- Din prt!
- Nu kan du fetglömma min lolinka!


Till och med duvorna blir in love and horny in Prag!

4 kommentarer:

  1. FÖrst vill jag tacka för dina enormt uppmuntrande ord i din kommentar till mitt inlägg om ålder. Förstår inte riktigt att jag kan krisa över något så trivialt som några siffror. Nåja, det går över.

    Vilken härlig bild, grisnäsa eller ej så tycker jag den är SUPER! <3

    Lärde mig igår att det finns en färsköl som Staropramen gör. Finns bara i Prag/Tjeckien tydligen och det innebär att Prag åkte upp i prioriteringsordning över resmål som bara MÅSTE besökas snarast! :-)

    Prisa vare sömnen!

    Kram!

    SvaraRadera
  2. Haha!
    Ja pris till sömnen. Bra att åldersinlägget kändes uppmuntrande :)
    Ja, alltså precis ang ölen i Prag. De flesta ställen har egen tapp som de hämtar öl från. Pilsner Urquell tycker jag är ganska usel här hemma men DÄR! Oj, oj.. Gambrinus som är urgod här är himmelskt underbar i Prag.
    Glöm bara inte min parlör ;)

    Kram

    SvaraRadera
  3. Hej du! Tack för kommentaren. Jag är väl inte sämre än att jag kan åka till Örebro?

    Och du, tack för alla underbara skapelser du hittat på. Sune var länge min favorit, och Sunes jul kommer för alltid vara den BÄSTA julkalendern av alla.

    Trevlig em och kväll!

    SvaraRadera
  4. Oj! Tack för det minsann :)
    Ja, vi har skrivit mycket underligt, jag o Sören.
    Nej, du har rätt. Det är inte så långt.

    SvaraRadera